باغ در باغ
باغ در باغ

Editor Khalil Paknia

باغ در باغ    | برگ‌ها   | شعر    | داستان   | نقد   | تماس   |


Jun 5, 2005


    ياد هوشنگ گلشيری گرامی باد


    دوشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۶ بعدازظهر، جمعی از دوستان و اهل‌قلم، به مناسبت پنجمين سالروز درگذشت هوشنگ گلشيری، نويسنده بزرگ معاصر، برمزار او گردمی آيند. ساعت ۴ و۳۰ دقيقه همين روز يک واحد اتوبوس از خيابان آزادی، مقابل دانشکده دامپزشکی به سوی کرج، مزارگاه امام‌زاده طاهر حرکت خواهد کرد.

    جمعی از دوستان هوشنگ گلشيری




    بيانيه کانون نويسندگان ايران

    به مناسبت سالگرد در گذشت هوشنگ گلشيری


    پنج سال پيش روز شانزده خرداد ۱۳۷۹ هوشنگ گلشيری از ميان ما رفت. هوشنگ گلشيری گذشته از آفرينش ادبی به تحقيق در ادبيات معاصر و پرورش نسلی از داستان نويسان و منتقدان ادبی عمری را نيز به پيکار بی امان با سانسور و دفاع از آزادی بيان و قلم و انديشه و فعاليت مستمر در کانون نويسندگان ايران گذراند.
    ما کانونيان از ياد نمی بريم که گلشيری درست تا يک روز پيش از آنکه در بستر بيماری بيفتد چگونه شب و روز خود را به فعاليت در کانون گذراند و در اين راه تا چه اندازه نسبت به سلامت جسمی خود بی اعتنا بود.
    با گذشت پنج سال از مرگ هوشنگ گلشيری نه تنها آرمان های پاک و بلند او برای آزادي بيان و قلم و انديشه محقق نشده است بلکه تا کنون ده ها روز نامه ، هفته نامه، ماهنامه، و ... به محاق توقيف فرو رفته است . بسياری از سايت های سياسی و اجتماعی و فرهنگی و آگاهی رسان اينترنتی صافي گذاری شده اند ؛ ده ها روزنامه نگار و فعال اجتماعی به زندان افتاده اند ؛ ناصر زرافشان و کيل شجاع و آزاده پرونده قتل هاي سياسی ، موسوم به قتل های زنجيره يی ( يار ديرين محمد مختاری و محمد جعفر پوينده) به جرم دفاع از ستمديدگان سه سال است که در زندان است.
    يوسف عزيزی بنی طرف به خاطر اعتراض به سرکوب های اخير مردم خوزستان در زندان به سر می برد ؛ تنی چند از وبلاگ نويسان به زندان های دراز مدت محکوم شده اند؛ گروهی از آزاديی خواهان که چندی پيش برای اعتراض به سرکوب های هر روزه در مقابل دفتر نمايندگی سازمان ملل تحصن کرده بودند ، اکنون در زندان اند و بر اثر اعتصاب غذا های مکرر به مرگ تدريجی گرفتار آمده اند و سرانجام کانون نويسندگان ايران ، اين با سابقه ترين نهاد دفاع از آزادی بيان و قلم و انديشه سه دوره پياپي است که بر اثر مداخله نيروهای امنيتی وزارت اطلاعات بی هيچ توجيهی از برگزاری مجمع عمومی سالانه خود محروم مانده است.
    با اين همه ، ما اعضای کانون نويسندگان ايران در سراسر اين پنج سال که از مرگ گلشيری و شاملو مي گذرد به شهادت تاريخ هرگز از آرمانهای آنها گامي وا پس نگذاشته ايم و همچنان بر سر پيمان خود برای تحقق آزادی بيان و قلم و انديشه و مبارزه با سانسور در تمامي اشکال آن استوار مانده ايم.
    ياد هوشنگ گلشيری ، همرزم محمد جعفر پوينده و محمد مختاری ، گرامی باد.

    کانون نويسندگان ايران
    ۱۶/۳/۱۳۸۴








:

بایگانی

:


پرشین بلاگرز